You are using an outdated browser, we highly recommend that you use a modern browser (Chrome, Firefox, Edge etc.) to get the full experience of this website.

DAN ISAKSSON, ”IS-MESTEREN”

Det selvudviklede mærke LOHILO, der står for low carb, hi protein, low fat, tilbyder blandt andet protein-is uden sukker, som smager mindst lige så godt som traditionel is.
EAB havde lejlighed til at tale med manden bag al isen, Dan Isaksson Is-mesteren, som er ham, som startede og udviklede virksomheden. Dan tilbød os sine favorit-is, mens han entusiastisk fortalte os om virksomhedens rejse og den spændende proces bag alle smagsvarianterne.

– Konsumenter blir mer medvetna för var dag, och för oss är det både viktigt och roligt att kunna lansera ett mer hälsosamt alternativ utan socker, lägre fetthalt men med mer protein, berättar han.

Dan berättar om hur det går till när nya smaker kommer till. Han tittar exempelvis en del på hur trender inom smågodis ser ut och testar sig fram en hel del där. I och med att det är ett relativt litet företag, med korta beslutsvägar, kan det gå bara några månader från det att de börjar prata om en ny smak till dess att den finns i frysdisken i den lokala matbutiken. Dan berättar även stolt att Lohilo är det varumärke som först lanserade både proteinglass, sockerfri glass och en helt laktosfri gräddglass, så de är enligt Dan originalen på marknaden.

200207 EAB vaxjo fjl 353

De fleste af smagsvarianterne, som vi har udviklet og lanceret, har været vellykkede, men nogle nitter har der selvfølgelig været. Da vi på et tidligt tidspunkt lancerede en is med aloe vera-smag, var vi nok lidt tidligt ude, siger Dan og smiler.

Erik Isaksson, lagerchef hos LOHILO Foods, fortæller, at de i dag har ti lagre i Sverige og omkring 70 fuldtidsansatte medarbejdere. De har ambitioner om at fordoble salget i år, og om fem år forventer de, at en større del vil gå til eksport.

På grund af væksten var der behov for større lagerarealer med et optimeret antal pallepladser for at have mulighed for at sikre fremtidig udvidelse. De flyttede ind i nye lager- og logistiklokaler i Växjö, hvor der blev installeret en fryser på 2.000 m2 (som skal rumme de ikke mindre end 4 millioner is).

200207 EAB vaxjo fjl 300

Ved at installere Radioshuttle™ får LOHILO Foods dobbelt så mange pallepladser og dermed is, hvilket både sparer energi og ressourcer, påpeger Magnus Ullerås, sælger og projektleder for lagerindretning hos EAB.

Ud over behovet for at optimere lagerarealet på den bedst mulige måde var det også nødvendigt at finde en lagerløsning, der fungerer i de temperaturzoner, som en fryser på -24 grader kræver. For Magnus hos EAB blev det hurtigt klart, at vores patenterede system Radioshuttle™ var den rette løsning til LOHILO Foods og deres lagersituation.

RADIOSHUTTLE™ SIKRER OS STØRRE EFFEKTIVITET OG OG MERE LAGERPLADS

Hver eneste dag transporteres et stort antal is ind og ud af vores lager, og i kampagneperioder er gennemløbstiden for en is ikke engang en dag. Så ja, Radioshuttle™ hjælper os virkelig med at effektivisere og skabe mere lagerplads. Det har været en stor fornøjelse at arbejde med EAB, og samarbejdet mellem os har fungeret perfekt fra start til endelig montage, fortæller Erik Isaksson, lagerchef hos LOHILO Foods.

”Det har været både sjovt og spændende at være en del af denne store udvidelsesrejse for LOHILO Foods. EAB gik ind på et tidligt tidspunkt, hvilket gjorde det muligt for os at finde en løsning sammen, der passer specifikt til deres virksomhed og udviklingsrejse. Derudover er det lidt sjovt, at Radioshuttle™, som er originalen på markedet, nu løfter nogle andre originaler ”, siger Magnus.

200207 EAB vaxjo fjl 347

OM LOHILO FOODS

Virksomheden, tidligere kendt som Alvestaglass AB, blev i november 2019 til LOHILO Foods AB. Men historien fortsætter, ligesom den fantastiske is, der stadig går under navnet ”Alvestaglass”.
I 1979 åbnede en lille isfabrik sine døre i den lille smålandske by Alvesta. I 2009 købte Dan Isaksson og Richard Hertvig det lille enmandsfirma og flyttede deres hovedkontor og produktion til nabobyen Växjö. De beholdte navnet Alvestaglass som firmaets navn og som et brand for deres egen første is, der indtil 2019 var virksomhedens bedst sælgende mærke. 2013 lancerede Alvestaglass AB et nyt varemærke. Navnet blev LOHILO, som står for ”LO – carbs – HI function- LO additives”. LOHILO voksede hurtigt og omfatter i dag flere produktsegmenter, som for eksempel proteindrikke, proteinbar, tyggegummi og chips.

www.lohilofoods.com